Onderwijsarrangementen
Er zijn twee soorten onderwijsarrangementen, afhankelijk van de intensiteit van de ondersteuning die nodig is voor de leerling.
Het onderwijsarrangement
De leerling is ingeschreven op een leslocatie van de instelling voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of slechthorende leerlingen en ontvangt onderwijs in een (V)SO setting.
Als blijkt dat een leerling niet langer afhankelijk is van bovenstaande aanpassingen kan een ondersteuningsarrangement worden aangevraagd. Met dit type arrangement kan de leerling worden teruggeplaatst naar het regulier onderwijs. Het kan ook voorkomen dat een leerling niet langer voldoet aan de stoorniscriteria en een cluster 2 arrangement niet langer mogelijk is. Wij bieden dan nazorg, wat inhoudt dat we de leerling overdragen (warme overdracht) aan het regulier onderwijs en de eerste helft van het schooljaar de vinger aan de pols houden.
Ondersteuningsarrangement met ambulante dienstverlening
- Leerling volgt het reguliere onderwijsprogramma in een reguliere setting
- Inzet van expertise vanuit VierTaal
- Zowel directe als indirecte begeleiding mogelijk
- Ontwikkelingsperspectief van de leerling is uitgangspunt, de onderwijsbehoeften zijn leidend
- Verantwoordelijkheid voor samenwerking met externen ligt bij de reguliere school
De inzet van het de dienstverlening vanuit VierTaal is maatwerk en wordt per leerling, per school afgestemd en vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief en is afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de leerling
Evaluaties
Op grond van handelingsgerichte evaluatie vindt bijstelling van het toegekende onderwijsarrangement plaats of kan worden gekozen voor een ander onderwijsarrangement. Het toekennen van het onderwijsarrangement gebeurt door de Commissie van Onderzoek (CvO). Zie hiervoor ook de procedure.
Verlenging van een arrangement
Jaarlijks wordt wordt tijdens groot overleg met de ouders, de school en de ambulant dienstverlener besproken of de leerling een verlenging van het arrangement nodig heeft. Naast de onderwijsbehoeften van de leerling is het belangrijk dat de leerling nog steeds voldoet aan de stoorniscriteria voor cluster 2. Dit kan de logopedist door middel van onderzoeken aantonen. Als de leerling voldoet aan de criteria en de leerling nog steeds behoefte heeft aan extra begeleiding op school, dan wordt de leerling besproken tijdens een multi-disciplinair team-overleg (in de CVL: commissie van leerlingenzorg) op de ambulante dienst. Daarna wordt de aanvraag ingediend bij de commissie van onderzoek (CVO) van VierTaal.
Bij voorkeur altijd eerst bellen!
Spreekuur van maandag t/m donderdag tussen 9.00-11.00 uur